How to Prepare Delicious MEE HAILAM Suka-suka

Posted on

MEE HAILAM Suka-suka. Sapa yang suka mee hailam, boleh jadi geng saya hehehe. Mee hailam kalau dikedai orang melayu pula, ialah mee berkuah kicap hitam, yang pekat, rasa manis dan masin serta selalunya ada banyak sayur diletakkan. Biasa saya likatkan kuah dia.tapi kali ni masak berkuah.

Mee Hailam ini memang kesukaran.memang suka banget.kalau buat saya suka gunakan daging sebab manis air rebusan daging memantapkan lagi mee. Paling penting untuk mendapatkan kuah yang sedap ialah dengan menggunakan bahan perisa yang sedap. Mee ini cukup sinonim dengan cili jeruk. You can have MEE HAILAM Suka-suka using 29 ingredients and 0 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of MEE HAILAM Suka-suka

  1. It’s 400 gm of Mee Kuning.
  2. Prepare 100 gm of Isi Ayam dipotong kecil.
  3. Prepare 8 of biji Baso dipotong 2.
  4. You need 50 gm of Kek ikan dihiris.
  5. Prepare 2 of tangkai Sawi Jepun/150 gm.
  6. You need 50 gm of Carrot.
  7. It’s 50 gm of Tauge.
  8. It’s 50 gm of Kobis dihiris.
  9. You need 2 batang of Daun Bawang/kucai.
  10. You need 1 of biji Cili Merah.
  11. You need of Minyak untuk menumis.
  12. Prepare 1 Sudu Makan of Tepung Jagung dibancuh dengan 50 ml Air.
  13. Prepare 2 Sudu Makan of Cili boh.
  14. It’s 3 Ulas of Bawang Merah di kisar halus.
  15. Prepare 3 Ulas of Bawang Putih dikisar halus.
  16. Prepare of Garam dan serbuk perasa secukupnya.
  17. You need 1/2 of Sudu kecil lada sulah.
  18. Prepare 300-400 ml of Air.
  19. It’s of 👉 Sos campurkan jadi satu.
  20. You need 1 1/2 Sudu Makan of Sos tiram.
  21. It’s 1 Sudu Makan of Cili sos.
  22. You need 1 Sudu Makan of Tomato sos.
  23. You need 2 Sudu Makan of Kicap pekat/Dark Soy Sauce.
  24. Prepare 2 Sudu Makan of Kicap manis ABC.
  25. Prepare 3 sudu makan of Natural Soy Sauce.
  26. You need of 👉 Garnish.
  27. Prepare of Cili padi.
  28. Prepare Daun of bawang/kucai.
  29. It’s of Limau kasturi.

Saya sangat suka memasak mee hailam kerana cara penyediaannya sangat simple. Bagi saya mee ni sangat sedap dan istimewa. * Anda boleh juga mencampurkan sekali dengan kuah semasa memasaknya jika anda suka!!. Selalu bila nak makan mee hailam yang sedap saya suka ajak suami ke restoran dekat dengan rumah saya ni sebab senang order je lepas tu boleh nikmati tanpa perlu masak sendiri. Mee hailam ni kan banyak guna bahan-bahan mentah macam sotong , udang.

MEE HAILAM Suka-suka step by step

Saya juga suka menelek nelek gambar dalam blog saya sendiri. Banyak yang saya tak puashati terutama kualiti gambar kerana saya tak pernah berkesempatan belajar Saya juga tidak bercadang untuk makan mee hailam ini pun. Hanya sekadar memasak makan malam untuk hubby dan anak anak. Mee Hailam versiku.simple jer main campak-campak.tapi Alhamdulillah.dapat pujian lak dari anak-anakku. Cnp dari Mamawandiha tapi ubahsuai ikut citarasa.utk sarapan pagi ahad.

Leave a Reply

Your email address will not be published.